دیدار جامعه قرآنی خوزستان با استاندار

تاریخ مطلب: ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
#

دیدار جامعه قرآنی خوزستان با استاندار

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی استان خوزستان با استاندار عصر دوشنبه ۳۱ فروردین با حضور اهالی قرآنی استان خوزستان در سالن جلسات حوزه استاندار استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، دومین نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی استان خوزستان با استاندار عصر دوشنبه 31 فروردین با حضور اهالی قرآنی استان خوزستان در سالن جلسات حوزه استاندار استانداری خوزستان برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست ارائه گزارش تشکیل و ثبت رسمی جامعه قرآنی استان خوزستان به عنوان (NGO) بوده است که برای نخستین‌ بار در استان خوزستان انجام گرفت.

در ابتدای نشست قاسم مقدمی دارنده رتبه نخست بیست و نهمین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و عضو هیات مدیره جامعه قرآنی استان خوزستان به تلاوت قرآن کریم پرداخت.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه قرآنی در آغاز ماه مبارک رجب و همزمان با میلاد امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: جلسه‌ای که ادب و متانت و آرامش بر آن حاکم است، قطعاً ریشه در ارتباط با قرآن دارد؛ چرا که ما در جلسات متعددی حضور پیدا می‌کنیم که مباحث و تصمیم‌های مهمی در آن مطرح می‌شود؛ اما مایل هستیم که جلسه زود تمام شود ولی این جلسه‌ چنین نیست؛ فضایی معنوی و برخاسته از دغدغه‌هایی جهت تعالی انسان‌ها است و این قابل تقدیر است.

وی با قدردانی از سعی و تلاش قرآنیان استان خوزستان برای حرکت به سمت ایجاد یک تشکل سازمان‌یافته، منسجم و با نام و نشان مشخص اظهار کرد: اگر یک نهاد یا یک مجموعه رسمی و غیررسمی در طول تاریخ اثرگذار بوده است، دلیلش آن است که نام و نشان مشخص داشته است. به لطف خداوند برای بخش رسمی همین که یک مجموعه‌ای ثبت می‌شود و فعالیت آن کاملاً رسمی و توأم با مسئولیت‌پذیری انجام می‌شود و دوستان با این باور که تشکل می‌تواند تأثیرگذار باشد، گرد هم می‌آیند، اقدامی مطلوب است.

اولین وظیفه‌ای شخصیت‌های تأثیرگذار؛ حرکت به سمت نهادسازی

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: اولین وظیفه‌ای که شخصیت‌های تأثیرگذار برای استمرار اعتقادات خود و تأثیر بیشتر و برآیند مؤثرتر دارند، این است که به سمت نهادسازی بروند و در کنار آن انسجام در قالب یک تشکل کار کنند.

مقتدایی تأکید کرد: هنر ما باید این باشد که بتوانیم افکار مثبت و سالم و تجربیات خود را در فرصتی که به دست آمده با گردآوری افراد همفکر و حرکت به صورت سازمان‌ِیافته، به جامعه منتقل کنیم. در این حرکت خرد جمعی و مشورت وجود دارد و بهترین تصمیم‌ها در ‌آن گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت به صورت یک تشکل موفق‌تر است، اظهار کرد: این موفقیت در تشکلی که مدیریت آن به دور از هوای نفس و همراه با ملاحظه احترام و افراد پیشکسوت انتخاب می‌شود، بیشتر است و کارسازتر نیز خواهد بود.

استاندار خوزستان ادامه داد: جامعه‌ای که خدا در آن محور قرار می‌گیرد، پاکی و صداقت بر آن حکمفرما می‌شود و از افرادی که برای شکل‌گیری این جامعه تلاش کردند و در این راه وقت صرف کردند، باید تقدیر کرد.

بررسی محتوای مورد انتظار؛ گام بعدی جامعه قرآنی خوزستان

مقتدایی در ادامه مبلغ 50 میلیون تومان به منظور توسعه فعالیت جامعه قرآنی استان اختصاص داد و گفت: پس از ثبت جامعه قرآنی تا اینجا ظاهر قضیه سرو سامان گرفته است؛ در ادامه باید از این پوسته گذر کنیم و محتوای مورد انتظار را بررسی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه افراد فعال قرآنی پس از ادای دین نسبت به نعمتی که خداوند به آنها ارزانی داشته، باید وارد عرصه خدمت به مردم شوند، گفت: خدمت به مردم باید بر اساس اصول لایتغیر دین و با توجه به شرایط محیطی انجام شود. فردی که می‌خواهد وارد تفسیر شود باید به اقتضای شرایط روز این کار را انجام دهد و از باورها، تفاسیر و یافته‌های کهنه فاصله بگیرد.

به روز کردن یافته‌های دینی و قرآنی زمینه نزدیک شدن جامعه دینی به مردم است

استاندار خوزستان خطاب به جامعه قرآنی گفت: به لحاظ ارتباطی که با قرآن دارید مسیرتان مشخص است اما جامعه دینی قطعاً باید باورها و یافته‌های خود را به روز کند که از جامعه فاصله نگیرد. از آنجا که محور جامعه ثبت‌شده، قرآن است، جامعه شما منسجم است، ولی چرا جامعه قرآنی نتوانسته ارتباط لازم را با جامعه بیرون حفظ کند؟ چرا فعالیت‌های قرآنی در ادارات ضعیف شده است؟ آیا ما هنوز بر شیوه‌های گذشته اصرار داریم؟.

مقتدایی ادامه داد: باید برای شرایط جدید نسخه بپیچیم. باید این سؤال را از خود بپرسیم برای اینکه ارتباط ما با جامعه قطع نشود چه باید بکنیم؟ هیأت مدیره‌ای که انتخاب شده‌اند همه اهل پژوهش هستند، الان باید به سراغ راه‌های ایجاد ارتباط با جامعه بروند.

وی با تأکید بر اینکه باید بدانیم ذائقه جامعه چیست، به بیان مثال‌هایی در نحوه انتقال مفاهیم قرآن مطابق ذائقه جامعه پرداخت و گفت: می‌توان توصیه‌های مدیریتی، تربیتی و ... را از قرآن را استخراج کرد. ما تولیدات شما را می‌خریم؛ اما تولیداتی که در کنار مجموعه‌های آموزش و پرورش در زمینه موضوعاتی همچون شناخت ذائقه دانش‌آموزان ابتدایی و یا در خصوص موضوعاتی همچون نحوه آرامش بخشیدن به جامعه و موضوعات فرهنگی خاص استان خوزستان انجام شود.

با حفظ اصول و مطابق ذائقه نسل جدید کار قرآنی کنیم

مقتدایی گفت: پس از انسجام و ایجاد تشکل، یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که ذائقه جامعه را در نظر بگیریم. نباید بر برداشت‌ها و یافته‌های خود اصرار بورزیم. به جز اصول، همه چیز قابل تغییر است چنانکه تمام افتخار شیعه برخورداری از فقهی پویا است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از تعارض، تولیدات شما باید بر اساس ذائقه نسل جدید با حفظ اصول لایتغیر باشد، گفت: ادارات و سازمان‌ها می‌توانند سفارشات خود را به جامعه قرآنی عرضه کنند تا محتوایی تخصصی مطابق ذائقه در اختیار بگذارد.

تاکید استاندار خوزستان بر خودسازی فعالان قرآنی

وی اظهار کرد: تشکیل جامعه قرآنی فرصتی است که خود را بسازید، کار بگیرید، به گونه‌ای که خود انتشارات داشته باشید و در سال آثاری به چاپ برسانید. البته کاری که تخصصی و نه بر اساس سلیقه باشد. برخی امور مغز و محتوای خوبی دارند اما نحوه ارائه آن با ذائقه جامعه مطابق نیست؛ چراکه به کار گرفتن سلیقه باعث می‌شود بخشی از جامعه مخاطب ما قرار بگیرد. پس باید این اصول پسندیده با شکل و شمایلی که مطابق ذائقه جامعه باشد ارائه شود.

ارائه گزارش سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان پیرامون فعالیت‌های جامعه قرآنی استان

به گزارش ایکنای خوزستان جلیل بیت‌مشعل، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در این نشست با اشاره به نگاه ویژه استاندار خوزستان به جامعه قرآنی که باعث این گردهمایی شده است، گفت: در تاریخ استان خوزستان برای اولین بار جامعه قرآنی به صورت مستقیم با عالی‌ترین مقام دولتی تشکیل جلسه داده‌اند.

وی در ادامه از حمایت‌ها و پیگیری‌های دکتر زراءنژاد رئیس مشاوران استاندار خوزستان تقدیر کرد و گفت: 25 تیر سال 93 نخستین نشست جامعه قرآنی استان با استاندار برگزار شد که با بازخوردهای خوبی در سطح استان و کشور روبرو بوده است.

بیت‌مشعل با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور تشکیل جامعه قرآنی خوزستان پس از دیدار نخست با استاندار گفت: اکنون و پس از ثبت این جامعه قرآنی توقعات از استان بالاتر رفته است.

انتخاب هشت نخبه قرآنی در جامعه قرآنی خوزستان

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان جامعه قرآنی استان خوزستان 11 فروردین امسال برگزار شد، گفت: به منظور برگزاری این انتخابات 200 فعال قرآنی فراخوان شده‌اند که از این میان 78 نفر اعلام آمادگی برای شرکت در انتخابات را داشتند و در نهایت 36 نامزد به منظور برگزاری انتخابات مشخص شد که در نتیجه آن 8 عضو اصلی از پیشکسوتان، داوران، اساتید و بزرگان علم قرائت قرآن در مجمع انتخاب شدند.

ثبت رسمی NGO جامعه قرآنی خوزستان

وی ادامه داد: جامعه قرآنی استان خوزستان هم‌اکنون در سازمان(NGO) به ثبت رسمی رسیده است.

بیت‌مشعل در ادامه به معرفی فعالیت‌ها و افتخارات منتخبان جامعه قرآنی خوزستان از جمله مهدی دغاغله، فاضل عبیات، سیف‌الله معلمی، سید کریم موسوی، قاسم مقدمی، منصور کریمی، شجاع زبیدات وحسین لازم سعیدی پرداخت و در پایان بر انتقال دغدغه‌های استاندار خوزستان به هیئت مدیره جامعه قرآنی استان تاکید کرد.

مهدی دغاغله، به‌عنوان رئیس جامعه قرآنی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به روایت رسول اکرم(ص) مبنی بر «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ» اظهار کرد: قرآن در صورت بروز خیلی از بحران‌ها و فتنه‌ها پناهگاه عالی و مهمی است؛ تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) تنها راه نجات است.

تقدیر از تلاش خبرگزاری ایکنای خوزستان

وی با ابراز خرسندی از پیشتیبانی استاندار خوزستان از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و تقدیر از اهتمام خبرگزاری ایکنای خوزستان و به ویژه معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان خوزستان در پیگیری تشکیل جامعه قرآنی تصریح کرد: احساس می‌کنیم در رابطه با قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی همه ما اعم از دستگاه‌ها و افراد کوتاهی کرده‌ایم و شاید دلیل این امر آن باشد که تا حدودی اخلاص عمل ما پائین آمده باشد.

برابری عملکرد قاریان ایران و مصر

دغاغله با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های فرهنگی وسیعی انجام شد و بسیاری از بودجه‌ها متوجه این امر بود، با اشاره به پیشینه درخشان فعالیت‌های قرآنی در مصر و مقایسه ‌آن با پیشرفت قابل توجه فعالیت‌های قرآنی در جامعه اسلامی در سه دهه اخیر اظهار کرد: این پیشرفت قابل توجه قاریان ایرانی با قاریان مصری نشان می‌دهد حرکت قرآنی صورت گرفته حرکت بزرگی بوده است. به گونه‌ای که قرائت قاریان ما در حال حاضر از لحاظ کیفی و تخصصی همپای قاریان مصری پیش می‌رود.

لزوم عمومی کردن مفاهیم قرآن

این پیشکسوت قرآنی با تصریح به اینکه بحث عمومی کردن مفاهیم قرآن موضوعی است که به آن توجه نشده است، افزود: توجه به قهرمان‌پروری دیگر کافی است. گرچه مطلوب است و بازتاب تبلیغی خوبی دارد؛ اما اینکه فرهنگ قرآنی در جامعه اعمال شود، قرآنی فکر کنیم و بازتاب این فعالیت‌ها را در جامعه ببینیم اکنون باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید این سؤال را از خود بپرسیم که عملاً در رابطه با قرآن، غیر از تربیت نیروی متخصص، برای خود مردم و آشنایی عموم مردم با مفاهیم و قرآن چقدر تلاش کرده‌ایم؟.

دغاغله در پایان تأکید کرد: باید بر انتشار فرهنگ قرآن تمرکز کنیم و پژوهش‌هایی انجام دهیم که بتوانیم مردم را با قرآن آشنا کنیم.

پس از پایان صحبت‌های مهدی دغاغله کلیپی از روند برگزاری انتخابات جامعه قرآنی استان خوزستان و دیدار نورزوی فعالان قرآنی به میزبانی خبرگزاری ایکنای خوزستان پخش شد تا استاندار خوزستان در جریان روند اقدامات مربوطه قرار گیرد.

امیدواری در نتیجه‌بخشی جلسات جامعه قرآنی با استاندار خوزستان

در ادامه سیف‌الله معلمی عضو هیئت مدیره جامعه قرآنی استان خوزستان و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز ابراز امیدواری کرد چنین جلساتی بدون نتیجه نماند.

وی با بیان اینکه براساس عنایات مقام معظم رهبری به قرآن کریم، مبنی براینکه «خداوندا ما را با قرآن مانوس گردان و با قرآن بمیران و با قرآن محشور بگردان»، گفت: با این بیانات مسیر راه برای همه ما مشخص شده است.

معلمی ادامه داد: همه خطاها، بزهکاری‌ها و مشکلات جوانان در اثر نبود انس با قرآن کریم است و با انس به قرآن کریم جامعه از مشکلات مصون خواهد ماند. قرائت و تلاوت قرآن کریم مقدمه فهم و عمل به آن است و انتظار می‌رود سازمان‌های دولتی پشتوانه قوی برای مراکز قرآنی باشند.

عضو هیأت مدیره جامعه قرآنی استان با تأکید بر اقدام خبرگزاری قرآنی مبنی بر تشکیل جامعه قرآنی خوزستان گفت: تشکیل این جامعه از ابتدا باید توسط این خبرگزاری صورت می‌گرفت که بحمدالله این موقعیت به وجود آمد.

در ادامه و با توجه به حلول ماه رجب، سیدکریم موسوی در مدح حضرت زهرا(س) به ابتهال‌خوانی پرداخت.

در پایان این نشست از پایگاه اینترنتی واطلاع رسانی جامعه قرآنی استان خوزستان رونمایی شد که به زودی فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز خواهد کرد.

همچنین، در این نشست علاوه بر اعضای معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان و خبرگزاری ایکنای خوزستان، فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان، مهرداد شریف‌مخمل‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، جمال درویش، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان، منصور زراءنژاد، رئیس شورای مشاوران استاندار خوزستان و همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اصحاب رسانه‌های محلی خوزستان نیز از حاضران در جلسه بودند.

 نقل از خبرگزاری ایکنا