جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم با حضور استاد محمد رضا پورزرگری

تاریخ مطلب: ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 8 مرداد ماه ماه راس ساعت 21:30 با حضور استاد سید جاسم موسوی و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

 

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

محمدرضا پورزرگری‏، مدرس قرآن کریم در برنامه جمعه‌شب‌های موسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته ۸ مردادماه از فضای مجازی پخش شد، درباره آیات و روایات مرتبط با امام علی(ع) اظهار کرد: در سرتاسر قرآن کریم وقتی صحبت از متقین می‌شود، امام و سرور آنها، حضرت علی(ع) است. لذا ایشان از مصادیق امام‌المتقین است.

وی در ادامه به بیان آیات مرتبط با امام علی(ع) در قرآن پرداخت و گفت: یکی از فضایل ویژه امام در آیه ۶۱ سوره آل عمران یا همان آیه مباهله آمده است. پس از اینکه مسیحیان نجران ادله پیامبر(ص) را نپذیرفتند و مباهله صورت گرفت، خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ» شخصیت‌های ممتازی را مطرح می‌کند که از جمله آن امام علی(ع) است. این واقعه تاریخی از سوی شیعه و اهل سنت در کتاب‌های مختلفی بیان شده است.

پورزرگری بیان کرد: همچنین در آیه ۲۰۷ سوره بقره «وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ وَ اللَّـهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» امام را به عنوان نماد اخلاص و شجاعت معرفی می‌کند. در این سوره بعد از اینکه ویژگی‌های افراد غیرصالح مطرح می‌شود، خداوند یکی از بندگان صالح خود را معرفی می‌کند. این آیه همچنین به آیه «شراء» هم معروف است که به معنای فروختن جان است. فروختن جان را از سه منظر می‌توان نگاه کرد‎؛ ترس از جهنم، شوق بهشت و بندگی فقط برای خداوند. امام علی(ع) فردی است که می‌فرماید: «لو كُشِفَ الغطاءُ ما ازدَدْتُ يَقيناً؛ اگر پرده‌ها هم كنار رود، بر يقين من چيزی اضافه نشود.» و این همان بندگی فقط برای خداوند است. 

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه امام علی(ع) در یوم‌الانذار اولین کسی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد، گفت: بسیاری از محدثان و مفسران شیعه و اهل سنت همچون تفسیر کشاف و سعیدبن جبیر بیان کردند که آیه ۲۷۴ سوره بقره «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‎؛ کسانی که مال خود را در شب و روز انفاق کنند نهان و آشکارا، آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود و هرگز (از حادثه آینده) بیمناک و (از امور گذشته) اندوهگین نخواهند گشت.» در وصف اوصاف امام علی(ع) است. 

وی اظهار کرد: مصداق آیه ۵۵ سوره مائده «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند، همان كسانى كه نماز برپا مى ‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند.» امام علی(ع) است. این آیه اشاره به اعطای زکات در نماز دارد. همچنین آیه ۳۳ سوره احزاب یا همان آیه تطهیر در وصف اهل‌بیت(ع) آمده است، البته برخی می‌گویند که این آیه درباره زنان پیامبر(ص) است، اما در طول حیات همسران ایشان هیچ‌کدام مدعی نشدند که مصداق اهل‌بیت هستند، ضمن اینکه آیه دارای ضمیر مذکر است و اشاره به جمعی دارد که هم مذکر هستند و هم مونث. 

پورزرگری تصریح کرد: همچنین در بیان شیعه و تعداد زیادی از مفسران اهل سنت آیه ۵۹ سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می باشند] اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی [از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر] نزاع داشتید، آن را [برای فیصله یافتنش] اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این [ارجاع دادن] برای شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است.» مصداق امام علی(ع) است. 

این قاری قرآن کریم با اشاره آیه ۴۳ سوره نحل «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ و پيش از تو [هم] جز مردانى كه بديشان وحى میکرديم گسيل نداشتيم پس اگر نمیدانید از پژوهندگان كتابهاى آسمانى جويا شويد»، شخصیت امام علی(ع) را مصداق «أَهْلَ الذِّكْرِ» دانست و گفت: دیگر موضوعی که مصداق وجود ایشان است «حدیث رایَت» است که در جنگ خیبر بیان شد. 

وی گفت: خداوند شخصیت ممتازی همچون امام را قرار داده است و ما باید از ایشان پیروی کنیم و اینگونه نباشد که از ایشان نام ببریم و عملمان همچون امام نباشد و همین است که کار شیعه را دشوار می‌کند.