جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم با حضور استاد قاسم مقدمی

تاریخ مطلب: ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 15مرداد ماه ماه راس ساعت 21:30 با حضور استاد قاسم مقدمی  و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

 

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

 

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته ۱۵ مردادماه از فضای مجازی پخش شد، با اشاره به اصول تلاوت متقن، با بیان اینکه قاریان نباید تجوید صوت و لحن و وقف و ابتدا برایشان دغدغه باشد و از این مرحله عبور کرده و به مرحله انتقال مفاهیم به مخاطب برسند، گفت: هدف از خوب خواندن و زیبا خواندن جذب مخاطب است. اگر نتوانیم به جذب مخاطب برسیم معنایش این است که داریم پسرفت می‌کنیم و درجا می‌زنیم و در آن مسیری که از ما خواسته شده گام بر نمی‌داریم.

وی ادامه داد: شاید گفته شود که نباید درباره تکنیک‌های لحنی و صوتی سخن گفت و با تمرکز بر این موارد فرد از مسائل اصلی دور می‌شود، اما باید بگویم این‌ها برای خلق یک اثر هنری ماندگار لازم است. قاریان باید اینها را یاد بگیرند، اما در این مرحله باقی نمانند و خود را از این مرحله به مرحله تاثیرگذاری و جذب مخاطب برسانند.

مقدمی با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم عناصری دارد که در تشکیل یک اثر فاخر تاثیرگذار است، تصریح کرد: قاری با استفاده مطلوب از مقامات می‌تواند تابلوی خوبی را ترسیم کند و هر بخش که از این تابلو حذف شود ممکن است اثرگذاری کار را پایین بیاورد، لذا نغمات و مقامات عناصر تولید یک اثر فاخر هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: قاری که مقامات را خوب آموخته مثل نقاش چیره‌دستی است که می‌داند چگونه اثری فاخر را خلق کند. قاری که موسیقی را خوب بلد است و اولویت‌ها را خوب شناخته بر اساس مفاهیم، چینش لحنی را انتخاب می‌کند و بر این اساس موسیقی در تلاوت نیاز است.

وی گفت: اخیراً برخی می‌گویند صوت نمی‌تواند آن چنان در قرائت کاربردی داشته باشد، باید بگویم که این چنین نیست و این موضوع بر قرائت تاثیر دارد، اما در کنار آن، این ویژگی‌های صوتی در انتقال معنا و مفاهیم تاثیرگذار است، لذا باید خودمان از آیات قرآن تاثیر بگیریم تا بتوانیم روی مخاطب تاثیر بگذاریم.