جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم با حضور استاد حمید رضا احمدی وفا

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 8 اسفند ماه راس ساعت 21 با حضور استاد حمید رضا احمدی وفا  و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

 

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

حمید رضا احمدی وفا با تأکید بر ضرورت تقلید برای همه افرادی که می‌خواهند کار قرائت قرآن را آغاز کنند، اظهار کرد: تلاوت تحقیق به شکل کنونی از مصر سرچشمه می‌گیرد و دارای سابقه‌ای بیش از ۷۰۰ سال است. بنابراین ما ناگزیر از تقلید از استادان قرائت مصری هستیم، چرا که آن‌ها تلاوت را با صدا و لحن خودشان به جهان معرفی کردند.

وی با اشاره به مکتب قرائت مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی و عبدالباسط، تقلید از این قاریان را به همه علاقه‌مندان توصیه کرد و گفت: تشخیص اینکه فرد از کدام یک از این قاریان تقلید کند، با استاد است. یعنی در ابتدای امر قاری باید در جلسات قرآن حاضر شده و در محضر استاد قرائت را بیاموزد. به عبارت دیگر ما خودکفایی در تقلید نداریم.

احمدی‌وفا با بیان اینکه تقلید باید تا زمانی ادامه یابد که قاری به حد مناسبی از قرائت برسد، گفت: تقلید حداقل ۵ سال باید دوام داشته باشد و قاری باید حتما در محضر یک استاد اصول آن را بیاموزد و پس از می‌تواند بنابر شرایط، از محضر استادان و جلسات دیگر به صورت حضوری و مجازی بهره‌مند شود.

قاری بین‌المللی قرآن کریم به توضیح روش تقلید پرداخت و گفت: قاری باید یک قرائت را از ابتدای اعوذباالله تا صدق‌الله علی‌العظیم، نفس‌ها را شماره‌گذاری کند و تا به هر نفس مسلط نشده سراغ یادگیری نفس بعدی نرود.

وی با تأکید بر اینکه تقلید باید «محض» باشد، ادامه داد: این شیوه است که می‌تواند موفقیت قاری را رقم بزند. اگر قاری از هر نفس‌گذاری به سادگی بگذرد، بعدها دچار مشکل می‌شود و تلاوتش پختگی و عیار لازم را نخواهد داشت. بهترین روش تقلید این است که تحریرها را قاری آهسته تقلید کند و کم‌ کم سرعت آن را بالا ببرد.

احمدی‌وفا ادامه داد: این روش که فرد مشغول کار باشد و به تلاوت قرآن هم گوش دهد، شیوه خوبی است اما این امر باعث ارتقای لحنی می‌شود و برای قاریانی مناسب است که بالای ۱۰ سال از آغاز یادگیری‌شان گذشته است. اما قاریان مبتدی باید دو مرتبه قرائت را از اول تا آخر گوش دهند به نفس‌گذاری‌ها دقت و آن را تقلید کنند.

مدرس قرآن کریم تصریح کرد: فرد باید تلاوتی را تقلید کند و زیاد گوش بدهد که در متن تلاوتش قرار می‌گیرد. یعنی اگر فرد در تلاوت از حَصان، عمران، تقلید می‌کند حتماً باید در هفته بیش‌تر به تلاوت‌های این دو نفر گوش دهد.