جلسه آنلاین آموزش قرآن کریم با حضور استاد ناصر دغاغله

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 26 دی ماه راس ساعت 21 با حضور استاد ناصر دغاغله  و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

 

ناصر دغاغله، مدرس قرآن کریم درباره اهمیت علم تجوید گفت: برای داشتن تلاوت حرفه‌ای رعایت احکام تجوید و مخارج حروف ضرروی است و تا بر این موارد تسلط ایجاد نشود، نمی‌توان به کسی قاری حرفه‌ای گفت. حتی اگر صدای عبدالباسط و لحن مصطفی اسماعیل را داشته باشد. وقتی قاری در مخارج حروف مشکل دارد نمی‌توان از زیبایی صدای او لذت برد. شاید برای عموم مردم که در تجوید تخصص ندارند، صدا ملاک باشد اما برای جامعه قاریان و استادان مهم‌ترین مسئله درست‌خواندن است.

وی بیان کرد: قرار نیست قاری با چند تقلید بر همه قواعد تجوید مسلط شود. گاهی مشاهده شده که بعضی از قاریان به این مسئله توجه آنچنانی ندارند و در مسابقات، محافل و مجالس شرکت می‌کنند و با مشکلات تجویدی مواجه می‌شوند و این مشکل به این موضوع بازمی‌گردد که به تجوید نگاه جدی نداشته‌اند و ساده‌انگارانه با آن برخورد کرده‌اند. شاید اهمیت تجوید را درک نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم به صرف تقلید از استادان، قواعد تجویدی را از بر شدیم. در صورتی که استادان بزرگ قرائت زحمات بسیاری متحمل شده‌اند تا به این نوع از ادای حروف برسند. بعضی از قاریان در سطح خوب ما به نظر می‌رسد توجه زیادی به تجوید ندارند و این هم در مسابقات و هم در محافل در تلاوتشان مشهود است.

دغاغله گفت: قاریان بدانند اگر تاکنون تجوید را فقط از طریق گوش دادن آموخته‌اند، اکنون وقت ‌آن است که در این زمینه کتاب مطالعه کنند و از فایل‌های آموزشی صوتی و تصویری استفاده کنند. دریافت تجوید فقط از طریق گوش دادن کفایت نمی‌کند بلکه باید اصول آن را بیاموزیم. قاری باید قاعده‌ای را که اجرا می‌کند علت آن را بداند

این مدرس قرآن کریم افزود: تجوید، لازمه تلاوت یک قاری حرفه‌ای است. قاریان  باید حداقل یک دوره آموزش تجوید را شرکت کنند و یک کتاب تجوید بخوانند و به استماع و گوش دادن اکتفا نکنند.