جلسه آنلاین آموزش قرآن کریم با حضور استاد محمد جواد پناهی

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 19 دی ماه راس ساعت 21 با حضور استاد محمد جواد پناهی  و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

 محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کریم درباره علم تجوید گفت: تجوید در لغت به معنای نیکو ادا کردن و حُسن بخشیدن است. قواعد علم تجوید باعث می‌شود الفاظ و کلمات الهی صحیح تلاوت شوند. همچنین تجوید در معنای اصطلاحی به ادای حرف از مخرج خودش اشاره دارد. 

وی افزود: تجوید دارای دو بخش تئوری و نظری است که تجوید نظری به سه مبحث تقسیم می‌شود؛ در تجوید نظری فرد می‌آموزد که حروف عربی را چگونه تلفظ کند. اگر تلفظ حروف به نحو احسن انجام شود باعث می‌شود کلمات به خوبی تلفظ شوند و خللی در معنای کلمات قرآنی ایجاد نخواهد شد. 

پناهی ادامه داد: مرحله دوم از تجوید نظری «اعطای حق» است که همان صفات حروف را شامل می‌شود؛ در این مرحله قاری باید صفاتی که بر حروف عارض می‌شود را بیاموزد تا حروف کامل‌تر ادا شوند. مرحله سوم تجوید نظری که «مستحق» حرف نام دارد شامل صفاتی همچون ادغام، تفخیم و... می‌شود.