جلسه آنلاین آموزش قرآن کریم با حضور استاد ناجی حیدری

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 21 آذر ماه راس ساعت 20 با حضور استاد ناجی حیدری و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

استاد ناجی حیدری این هفته با موضوع خشوع در تلاوت،،به ایراد نکاتی سودمند پرداختند.

 

وی اظهار کرد: هدف از تلاوت قرآن کریم این است که بتوانیم در مستمع و خودمان ایجاد خشوع کنیم. بر اساس آیات قرآن هر تلاوتی، تلاوت شایسته‌ و مطلوبی نیست و ما باید به دنبال تلات خاشعانه و تأثیرگذار باشیم

این قاری قرآن کریم با اشاره روایتی از پیامبر اکرم(ص) در اهمیت خشوع در تلاوت گفت: از رسول الله(ص) پرسیدند کدام قاری بهتر می‌خواند؟ فرمودند: وقتی خشیت را در تلاوت او احساس کنید.

 استاد حیدری با بیان اینکه این مسأله باید در آموزش‌ها یادآوری شود، درباره عوامل ایجاد خشیت در تلاوت گفت: داشتن طهارت جسمانی و روحی اولین شرط است؛ پاکیزه بودن لباس، خوشبوبودن دهان و وضوگرفتن مصادیق طهارت ظاهری است. موضوع دیگر طهارت روحی یعنی همان اعتقاد به اهل‌بیت(ع) که به فرموده قرآن «مطهرون» هستند، است.

وی اظهار کرد: جایگاه قاری، زمان و مکان تلاوت هم در ایجاد خشیت می‌تواند مؤثر باشد. ظاهر قاری اگر با امر تلاوت تناسب داشته باشد می‌تواند در مستمع ایجاد خشوع کند. همچنین تلاوت در مکان‌هایی مثل مسجد، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه مؤثرتر از جاهای عمومی مثل آمفی‌تئاتر است..

این مرتل قرآن با بیان اینکه نباید به مسائل فنی و ظاهری تلاوت اکتفا شود، گفت: باید بتوانیم به‌گونه‌ای تلاوت کنیم که بر دل‌ها تأثیر بگذاریم. قاریان ما نباید فقط به ظاهر تلاوت بسنده کنند. حنجره ما واسطه است که کلام وحی از آن خارج می‌شود. همه ما نیاز داریم با حس و خشوع در تلاوت، دل را به یاد خدا بیندازیم که این موضوع با تمرین و پاکی نفس ایجاد می‌شود..