جلسه آنلاین آموزش قرآن کریم با حضور استاد محمد کاکاوند

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 21 آذر ماه راس ساعت 20 با حضور استاد محمد کاکاوند و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

استاد محمد کاکاوند این هفته با موضوع پردازش صوت در تلاوت ،به ایراد نکاتی سودمند پرداختند

وی افزود: پردازش صوت شامل سه بخش فرکانس(صحت و سلامت صدا)، شدت(کم و زیاد کردن صدا) و طنین(شناخت تفسیر، تقویت فضای سینه، حلق، دهان، بینی و سینوس) است؛ اگر کسی این سه مورد را آموزش ببیند و با کیفیت خوب اجرا کند، در ادبیات عرب به آن «ذلاقة اللسان» به معنای زیبایی زبان می‌گویند.

این قاری و مدرس  قرآن کریم با اشاره به مقوله مهم «سرعت در تلاوت» توضیح داد: سرعت در اجرا یکی از موارد مهمی است که اگر درست باشد، بخشی از پردازش صدا درست می‌شود. کُند خواندن باعث می‌شود که صدا متناسب آن کُندی فضای دیگری را برای شنونده ایجاد کند. تلاوت باید طوری تنظیم شود که قاری مقامی را که بر آن مسلط است بخواند. یکی از موارد مهمی که در لحن روی پردازش صدا اثر مستقیم می‌گذارد انتخاب مقامی است که قاری بر آن تسلط داشته باشد. برای ورود به مقامات مختلف در قرائت باید برنامه داشت و حتماً لازم نیست که ما قرائت را از مقام بیات آغاز کنیم