جلسه تخصصی آموزش دوره صوت ولحن با حضور استاد ناصر دغاغله

تاریخ مطلب: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
#

در ابتدا تعریف صوت و لحن: نحوه استفاده از صدا در تلاوت قرآن کریم، تنوع در نغمات و آهنگ هایی که یک قاری از آن ها استفاده می کند.

یک قاری برای اینکه به یک قاری حرفه ای تبدیل شود به چند فاکتور نیاز دارد: صحت قرائت و تجوید که اصلی ترین پایه ی یک قاری هستند و فاکتور دیگر آن صوت ولحن زیبا و تاثیرگذار است. که از نمونه های  صدای زیبا استاد عبدالباسط می باشند که در یکی از تلاوت های که در جمع مسیحیان انجام داده است در آن محفل 92 نفر به دین اسلام ایمان آوردند که این امر بخاطر صدای خوش و تاثیر گذاری آن می باشد.

در این مرحله از جلسه جهت تعیین سطح قرآن آموزان حاضر در جلسه هر کدام از آن ها به تلاوت چند سطری از آیات قرآن کریم پرداختند.

صحبت در مورد اصل دوره و مباحث صوت ولحن:

تعریف صوت: به صدایی که از ارتعاش تارهای صوتی انسان پدید می آید صوت گفته می شود. که در واقع حنجره یک انسان کاملترین ساز موسیقی است. در حال حاضر قویترین ساز موسیقی ویالون است ولی توانایی حنجره انسان بیشتر و بهتر از هر ساز موسیقی است که بستگی به استفاده بهینه و درست یک قاری است. یک قاری میتواند با استفاده از حنجره انواع مختلف درجات صوتی را اجرا کند. در حال حاضر هیچ صدایی وجود ندارد که صد درصد صدایی مثل خودش وجود داشته باشد مثلاً صدای 2 برادر دوقلو ممکن است تا 95درصد شبیه هم باشد ولی صد درصد نیست. ویا مثال صدای استاد شحات و پسران ایشان.

هیچ صدای بدی وجود ندارد و آن هایی که اذعان می کنند صدایی بدی دارند دلیلش آن است که نتوانستند درست هدایتش کنند. و یا دلیل دیگر آن تقلید نادرست می باشد.

یک قاری بایستی مساحت صدای خود را بشناسد یعنی سقف صدا و کف صدای خود. در واقع فاصله بین پایین ترین و بالاترین درجه صوتی را مساحت صوتی گویند.

بحث صوت ولحن در بعضی جاها اشتباه جا افتاده است و فکر می کنند کسی که نت های  صوتی را نشناسد نمی تواند قاری خوبی بشود. در صورتی که این یک فرضیه اشتباه است همان طور که خیلی از قاریان نسل اول معرف نسبت به نت های صوتی اطلاع کافی نداشتند.

صوت و لحن یک امر مهم و حیاتی برای قاری است ولی هیچ وقت نبایستی تجوید را فدای آن کرد و می توان گفت پایه ی اصلی یک تلاوت همان صحت قرائت و تجوید است.

جلسه آینده ان شاا... به بحث مقام بیات پرداخته خواهد شد.