جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم با حضور استاد محمد رضا پورزرگری

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
#

جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم، موسسه قرآنی امام رضا علیه السلام جمعه 17 بهمن  ماه راس ساعت 21 با حضور استاد محمد رضا پورزرگری و استاد محسن سلیمانی بصورت مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار گردید.

 

این جلسات هر هفته جمعه ها با حضور استادان مطرح استانی و کشوری در پیج موسسه قرآنی امام رضا عیله السلام برگزار می شود که در این جلسه قاریان،حافظان و مرتلینی از اقصی نقاط  ایران اسلامی  برای محک زدن تلاوت خود در این جلسه اقدام به قرائت می کنند.

 

این قاری بین المللی با اشاره به موضوع «تجوید و مهندسی تلاوت» اظهار کرد: تجوید به نمایش گذاشتن زیبایی‌های کلام خداست. ما بنا نداریم از باب تجوید کلام خدا را زیبا کنیم چرا که زیبایی در وجود کلام خدا است و ما موظفیم که با رعایت تجوید، اصول و ضوابطی که از کلام پیامبر(ص) و بزرگان علم قرائت قرآن گرفته شده، زیبایی‌های کلام خداوند را آن‌گونه که هست، به نمایش بگذاریم.

 

وی با اشاره به حدیث نبوی مبنی بر «هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن آواز خوش است»، اظهار کرد: یکی از مصادیق زیبا نشان دادن کلام خدا قرائت با صدای خوش است. رعایت اصول و ضوابط قرائت قرآن شامل دانستن و اعتقاد به این اصول و ضوابط است که شامل رعایت اصول تجویدی همچون حق حرف، مستحق حرف و کشش دقیق حرکات می‌شود.

 

پورزرگری ادامه داد: بعد از این مرحله مهندسی تلاوت انجام می‌شود؛ یعنی نغمات و آهنگ‌هایی که قرار است با صوت خوش قرائت شود باید با دقت در میزان کیفیت ادا حروف، رعایت مخارج و صفات حروف و ... همراه باشد. استفاده از تحریر در تلاوت نباید آسیب تجویدی ایجاد کند. بعضاً مشاهده می‌کنیم که برخی قاریان خوب قرآن تلاوت می‌کنند و تشویق‌ها از سوی مردم هم برای آنها وجود دارد، در مسابقات هم نمره خوبی می‌گیرند و به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، همچون ادوار گذشته که شاهد بودیم، اما قاری خیلی خوب ما در مسابقات نمره تجوید پایین می‌گیرد و رتبه نمی‌آورد. مردم و اهالی قرآن فکر می‌کنند حق‌خوری شده است و قرار بوده که او اول شود اما دوم شده است. در حالی که نباید این‌طور به مسئله نگاه کنیم بلکه باید آسیب‌شناسی کرد و ضوابط بین‌المللی را یاد بگیریم و بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. گاهی مشاهده می‌شود که آموزش‌ها دقیق نیست و قاریان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

 

این قاری بین‌المللی قرآن گفت: هدف از موضوع مهندسی تلاوت با توجه به تجوید، این است که مسائل تجوید را باور کرده باشیم و در سیستم تلاوت و فرآیند خواندن با توجه به آن نکات قرائت را اجرا کنیم. در قرائت قرآن قاریان بزرگ (با اینکه در کمال اوج هستند) تجوید ممکن است دچار خدشه شود. این اشکالات تجویدی در تلاوت مجلسی قابل اغماض است اما در تلاوت آموزشی، کلاسیک و مسابقه‌ای باید تمام تلاش به کار گرفته شود که تمام اصول دقیق اجرا شوند و به خاطر کارهای آهنگین و لحنی، تجوید را فدا نکنیم.

 

وی بیان کرد: ما از نغمات استادان کمک می‌گیریم و در تلاوت استفاده می‌کنیم و در این میان باید آنها را پالایش کرده تا کم‌ترین آسیب از نظر تجویدی ایجاد شود. از طرف دیگر نکته مهم این است که شنونده احساس تکلف در تلاوت نکند؛ یعنی شدت و رخوت، درشتی و نازکی و کشش‌ها را کنترل کنیم تا شنونده تلاوتی نرم و صحیح را بشنود.