تقلید از قاریان متعدد اشتباه است

تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
#

وحید نظریان با بیان اینکه تقلید از استادان متعدد در تلاوت اشتباه است و این افراد پس از چندین سال تازه متوجه می‌شوند که تلاوتشان هیچ شاکله‌ای ندارد، گفت: هر مقامی متناسب با صدای شخص در پرده خاصی برای شنیدن گوش‌نوازتر است که این را فرد یا خودش باید تشخیص بدهد یا به کمک استادان به این تشخیص و انتخاب برسد.

وحید نظریان، قاری بین‌المللی کشور، شب گذشته، ۱۸ مهرماه، در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که با دعوت از استاد مهمان برگزار می شود و قاریان به تلاوت می پردازند،  درباره روش‌های صحیح تقلید در پاسخ به این سؤال که دو نظریه برای تقلید وجود دارد که قاری از یک جایی به بعد اصلاً نباید قرائت کند و دیگر اینکه تقلید از قاری ایرادی ندارد، اظهار کرد: فرضیه اول در صورتی رخ می‌دهد که فرد از لحاظ تقلید واقعاً اقناع شده باشد. یعنی مطلب تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

نظریان با بیان اینکه در ابتدای کار تلاوت، امر تقلید باید با مشورت استادان صورت بگیرد و حتماً از یک قاری که ترجیحاً از قاریان قدیمی و صاحب مکتب تقلید شود، افزود: من ۲۷ سال از مصطفی اسماعیل تقلید صرف داشتم و هنوز احساس می‌کنم که به استاد نیاز دارم. به قولی تلاوت‌های مصطفی اسماعیل را برای جذب جوانان امروزی‌تر کردم، وگرنه شاکله همان است.

وی ادامه داد: تکلف در تلاوت با بیشتر گوش دادن و بیشتر خواندن از بین می‌رود و باعث روان ‌شدن آن می‌شود. همچنین چابکی در تلاوت (کُند نخواندن) یعنی فرد دقیق و تمیز اجرا کند و حتماً براساس همان میزان سرعت قاری که از او تقلید می‌شود، بخواند. برای کسانی که از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کنند، تلاوت‌های استودیویی و دوران پیری استاد را پیشنهاد می‌کنم. چراکه تلاوت‌های ایشان در سنین بالاتر ریسک کمتری دارد.

نظریان با تأکید بر رعایت اصول تجوید در کنار صوت و لحن گفت: اگر تجوید در حد استاندارد و خوب نباشد، تلاوت مناسب نخواهد بود. تجوید حتماً با خوب گوش دادن و خوب تقلید کردن حل می‌شود و اگر باز هم مشکلات کوچکی باقی ماند، با مراجعه به استادان برطرف خواهد شد. همچنین در تقلید نباید بخشی از تلاوت را جدا کرد و خواند، بلکه باز هم تکرار می‌کنم از ابتدا تا انتهای تلاوت باید تقلید انجام شود، چون این تلاوت همچون یک زنجیره به یکدیگر وصل شده است. هر مقامی متناسب با صدای شخص در یک پرده خاصی برای شنیدن گوش‌نوازتر است که این را فرد یا خودش باید تشخیص بدهد یا به کمک استادان به این تشخیص و انتخاب برسد.